This reading unit is part of Littératie en action, module 3: « Des textes qui font réagir! ». The first thing we did was read through a couple fairy tales together. Once we were comfortable with the main themes, we read and analyzed « Les affreux petits gloutons ».

Les affreux petits gloutons

We read this story together, out loud, and then proceeded to do a word-study, because the level of vocabulary is actually pretty high.

Les affreux petits gloutons 1 Les affreux petits gloutons 2

Part I: Guided Analysis

In our analysis, we included the word study (see next section), interpréter des figures de style, and the analyse du texte. The latter was done using a three-act structure, although students were more familiar with the five-act structure.

Les affreux petits gloutons Exemple 1

Word Study

For this fairy tale, we did our word study on post-its. Students had to find difficult words, identify whether they were a noun (masculine or feminine), adjective, verb or expression, and define the word.

Les affreux petits gloutons Exemple 2 Les affreux petits gloutons Exemple 3 Les affreux petits gloutons Exemple 4

Learning Objectives

After we were finished our guided analysis, we were able to create a list of learning objectives for this project.

Module 3 Objectifs d'apprentissage

Part II: Group Analysis

These are examples that students came up with together. At the end of this part of the project, we looked at all the work everyone had done, and we added to the above list of success criteria. Keep reading for a bunch of examples of students work. Skip to "Part III" for individual examples and evaluations.

La barbe de l'ogre

La barbe de l'ogre 1 La barbe de l'ogre 2

La barbe de l'ogre: Exemple 1

La barbe de l'ogre Exemple 1-1 La barbe de l'ogre Exemple 1-2 La barbe de l'ogre Exemple 1-3

La barbe de l'ogre: Exemple 2

La barbe de l'ogre Exemple 2

Le château endormi

Le château endormi 1Le château endormi 2

Le château endormi: Exemple 1

Le château endormi Exemple 1-1 Le château endormi Exemple 1-2

Le château endormi: Exemple 2

Le château endormi Exemple 2

Le grand malentendu

Le grand malentendu 1 Le grand malentendu 2

Le grand malentendu: Exemple 1

Le grand malentendu Exemple 1-1 Le grand malentendu Exemple 1-2 Le grand malentendu Exemple 1-3

Le grand malentendu: Exemple 2

Le grand malentendu Exemple 2-1 Le grand malentendu Exemple 2-2

Le grand malentendu: Exemple 3

Le grand malentendu Exemple 3

Les affreux petits gloutons

Les affreux petits gloutons 1 Les affreux petits gloutons 2

Les affreux petits gloutons: Exemple 1

Les affreux petits gloutons Exemple 1-1

Part III: Individual Analysis

In this final section, we did an individual analysis, where everyone analysed the same fairy tale. Here is a copy of the evaluation (Microsoft Word): 2015-11-13 Module 3 Des textes qui font réagir Analyser un conte

The examples below are all somewhere in a level 4, which corresponds to a percentage range of 80% - 100%.

Le trésor et le petit magicien

Le trésor et le petit magicien 1 Le trésor et le petit magicien 2

Le trésor et le petit magicien: Exemple individuel 1

Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 1-1 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 1-2 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 1-3 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 1-4 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 1-5 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 1-6

Le trésor et le petit magicien: Exemple individuel 2

Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 2-1 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 2-2 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 2-3 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 2-4

Le trésor et le petit magicien: Exemple individuel 3

Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 3-1 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 3-2 Le trésor et le petit magicien Exemple Individuel 3-3